AMD tar hjälp av OpenCL i kampen mot NVIDIA CUDA

Även om AMDs viktigaste dragplåster för Evergreen-familjen är dess stöd för DirectX 11 kan tillverkarens Stream Computing koncept vara en av nycklarna till framgång, i alla fall om vi ska tro på konkurrenten NVIDIA. General Purpose GPU applikationer är en kraftigt växande marknad där NVIDIA kommit långt tack vare sin licenserade CUDA-teknik. GPGPU-konceptet handlar om att dra nytta av grafikprocessorernas massiva flyttalsberäkningar, inte för att rita upp 3D-miljöer i spel utan för videoredigering eller andra passande uppgifter.

AMD kallar sin GPGPU-teknik Stream och med RV870 tar man denna satsning ytterligare ett par steg. I grund och botten har vi Radeon HD 5800-seriens imponerande flyttalsprestanda där HD 5870 alltså stoltserar med hela  2,7TFLOPs i single precision och 544 GFLOPs i dubbel precision. Vilket bland annat kan jämföras med NVIDIAs professionella Tesla C1060 grafikkort som kan trycka ut 78GFLOPs i double precision.

Grafikkretsar förnedrar processorer i beräkningskapacitet

AMD är inte heller sena med att jämföra sitt Radeon HD 5870 grafikkort mot Intels flaggskepp på CPU-marknaden. Core i7-975 är den snabbaste desktopprocessorn på marknaden idag men som en generell CPU-arkitektur är man inte i närheten av RV870-arkitekturens flyttalsprestanda.


Jämförelsen är gjord i GFLOPS per watt och visar mer att GPUer i sig är mycket lämpade för tunga beräkningar.

Bortsett från sin råstyrka vill AMD även poängtera att man med sin nya DirectCompute 11-optimerade arkitektur är betydligt bättre lämpad för GPGPU-applikationer, samtidigt som man använder sig av den öppna OpenCL-standarden. Faktum är dock att NVIDIA också är en drivande kraft bakom den icke-proprietära OpenCL standarden, NVIDIA var faktiskt först med att demonstrera OpenCL-kod på en GPU.

Khronos Group om OpenCL 1.0;

OpenCL (Open Computing Language) is the first open, royalty-free standard for general-purpose parallel programming of heterogeneous systems. OpenCL provides a uniform programming environment for software developers to write efficient, portable code for high-performance compute servers, desktop computer systems and handheld devices using a diverse mix of multi-core CPUs, GPUs, Cell-type architectures and other parallel processors such as DSPs.

Apple är faktiskt den drivande kraften bakom OpenCL-standarden som kommer att stödjas i Mac OS X 10.6. Apple som använder grafikkretsar från AMD, NVIDIA och Intel har behövt ett öppet programmeringsspråk vilket utesluter CUDA som alltså endast fungerar på NVIDIAs hårdvara.

NVIDIA har ett starkt varumärke i CUDA men man står samtidigt fullt bakom OpenCL-standarden som AMD nu verkar satsa alla sina kort på. AMD som är den första kretstillverkare med stöd för OpenCL-kod i både GPU- och CPU-kretsar. Hur GPGPU-marknaden utvecklar sig återstår att se men OpenCL 1.0 som alltså är oberoende av kretsarnas arkitektur borde vara intressant för många mjukvaruutvecklare.

AMDs Radeon HD 5870 grafikkrets kommer i alla fall bjuda på beräkningskraft så det räcker. Men esset i skjortärmen är stödet för DirectCompute 11 genom Microsofts DirectX 11 API. När NVIDIA kan kontra med sin egen DirectX 11 arkitektur återstår att se.

No active posts found.

Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments